Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Leiriläisten tarpeet ja leiri

On tärkeää, että leiriläisten tarpeet tulevat kohdatuiksi leirillä. Sen varmasti kaikki tunnustavat, mutta... käyttävät kaikki aikaa tarpeitten tunnistamiseen ja edelleen leirin ohjelman mukauttamiseen tarvittavalla tavalla?

Ihmisen tarpeet voidaan luokitella vaikka seuraavasti:

- fyysiset tarpeet. Keho on terve ja kunnossa, saa ravitsevaa ja terveellistä ruokaa.

- älylliset tarpeet. Aktiivinen mieli tarvitsee väylän, jota kautta purkaa ajatuksiaan ja hallita niitä.

- sosiaaliset tarpeet. Jokaisella on tarve kuulua johonkin, olla osa jotain suurempaa.

- hengelliset tarpeet. Elämänkatsomus määrittelee elämämme tarkoituksen ja päämäärän.

- emotionaaliset tarpeet. Tunteiden hallinta ja itsensätunteminen.

 

Fyysiset tarpeet

Tasapaino ruoan, levon, lämmön ja puhtauden suhteen. Hyvinvoiva ihminen ei osaa arvostaa sitä, ennen kuin menettää sen. Nyky-yhteiskunnassa tämä tasapaino on erittäin tarpeellinen, monet ihmiset nimittäin käyttävät paljon voimavaroja fyysiseen hyvinvointiin, mutta samaan aikaan eivät osaa lainkaan huolehtia henkisestä hyvinvoinnistaan.

Leirillä tämä fyysinen puoli on hoidossa, kun leiriläinen noudattaa ryhmänsä ohjelmaa. Tällöin siihen ei tarvitse käyttää enempää resursseja ja niitä vapautuu muitten tarpeitten täyttämiseen.

Älylliset tarpeet

Leiriohjaajan suurin haaste on monta kertaa tasapainoilu ääripäitä edustavien leiriläisten välillä. Tämän lisäksi leirin tavoitteisiin kuuluu usein tietopuolinen opetus, jonka suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon, että leirin on tarkoitus olla lepoa koulunkäynnistä.

Sosiaaliset tarpeet

Nyky-yhteiskunnassa sosiaalinen kanssakäynti on muuttunut kaikista nopeimmin. Sosiaalinen media on tuonut kokonaan uudenlaista sosiaalisuutta ja virtuaalisia roolimalleja. Laadukkaan ajan varaaminen perinteiselle yhdessäololle on harvinaista herkkua.

Paitsi että ihmissuhteet ovat välttämättömiä, ne ovat myös turvaverkko. Leiri on hyvä paikka opetella sosiaalisia taitoja sekä miettiä omaa sosiaalista asemaansa. Sosiaalinen asema määrittää useimmiten sen, miten identifioimme itsemme. Esimerkiksi roolileikit ovat hyvä työkalu sosiaalisten taitojen opettamisessa.

Hengelliset tarpeet

Buddhalaisuus ohjaa tyhjyyteen, hindulaisuus on loputon oravanpyörä, Islam ja iso osa pienistä uskonnoista vaatii alistautumista yhteisön sääntöihin. Ateismi ja jotkut muut liikkeet ovat protesti enemmistön uskonnolle. Yksilönvapautta vaativat ryhmät eivät omaa kestävään kehitykseen tarvittavia moraalisia arvoja. Ja kaiken keskellä ihminen etsii elämän tarkoitusta.

Kristinuskon sanoma on ihmiselle luonnollisin. Raamatun mukaan Jumala on luonut maailman ja ihmisen omaksi kuvakseen hallitsemaan sitä. Syntiinlankeemuksen seurauksena synti rikkoi luontaisen yhteyden Jumalan kanssa. Kuitenkin valitsemalla seurata Jeesusta ihminen voi löytää uudelleen henkilökohtaisen yhteyden Luojansa kanssa ja kokea todellista itsensä toteuttamista tekemällä hyvää lähimmäisilleen - kuten Jumalankin tekee edelleen.

Emotionaaliset tarpeet

Tunne-elämän kehittymiseen vaikuttaa aikuisten tai muiden auktoriteettiasemassa olevien henkilöiden antama malli ja heidän luomansa ilmapiiri. Turvalliset rajat, lämmin ilmapiiri ja mielipiteenvapaus hoitavat mieltä.